Inhoud caddie

Grip op de golfbeleving

8 oktober 2023

Jelle Paauw van Golfclub Zwolle gelooft in het ecosysteem. Samen verantwoordelijk zijn voor een goede ervaring van de golfer. Met een professionele organisatie. “Een stap die je als club moet durven maken.”

Het is woensdagochtend. Jelle Paauw komt net uit een kort werkoverleg. Alle aanwezige medewerkers van de horeca, de receptie, de golfschool, de afdeling sales & events en de greenkeepers komen dan samen. Een dagelijks startritueel op Golfclub Zwolle. “We bespreken wat er gisteren goed ging, wat we beter kunnen doen en wat er vandaag op het programma staat. Zodat we weten hoe we de dag ingaan. En het belangrijkste: om elkaar even ook in de ogen te kijken. Gaat het goed met je en zijn er bijzonderheden?”

“Zo werkt dat in het ecosysteem”, zegt de algemeen directeur. “Ik geloof daar heel erg in. In de juridische structuur en in de governance is het anders ingericht, maar op de werkvloer werken we als één team. We zijn samen verantwoordelijk voor het faciliteren van de golfer. Dat betekent bijvoorbeeld dat een horecamedewerker die bij aankomst een papiertje of een verdwaald flesje ziet liggen, dat even opruimt en niet denkt: dat is een taak voor de greenkeepers. En dat de greenkeeper die het terras oploopt voor een bespreking en een tafel vol met lege kopjes tegenkomt die eerst nog even wegbrengt. Kleine dingen waarin we elkaar bijspringen, zoals dat hoort in een team.”

Paauw stapte in maart 2020 na achttien jaar bij de Drentsche Golf & Country Club over naar Golfclub Zwolle. Daar was een nieuw bestuur aangetreden, nadat de club na moeizame jaren langs de rand van de afgrond ging. Met een goede bestuurlijke visie en een moderne structuur werd de weg omhoog gevonden. Leden die eerder afgehaakt waren, zien dat het goed gaat met de club en sluiten weer aan. In drie jaar tijd ging de club van 560 naar 1300 leden.

Golfschool in dienst van de club

De golfprofessionals kwamen in dienst van de club. “Daarmee vergroten we onze grip op het faciliteren van de golfer, vooral de beginners. We kunnen hen nu bij de hand nemen zodra zij de poort binnenkomen, een warm bad geven en hun reis inrichten zoals wij dat willen. Mijn ervaring is dat lesgasten met pro’s in een zzp-constructie fantastisch opgeleid worden, maar het clubhuis niet van binnen zien en daardoor geen gevoel bij en verbinding met de club krijgen. Wij willen ze ook de club laten beleven. We begeleiden ze de eerst twee jaar intensief en proberen ze in die periode te binden aan de club. Onze academy bestaat uit twee pro’s en een coördinator, die de golfschool runt als onderdeel van de club. Als een pro ziek is, dan kost het ons geld. Een risico dat een club met zzp’ers niet loopt. Toch geloof ik dat de voordelen voor de club ruimschoots opwegen tegen de nadelen.”

"Ons dagelijkse opstartritueel is een belangrijk onderdeel van het ecosysteem op de club"

Dubbelfunctie

De horeca was de grootste zorg. Exploitatie in eigen beheer had de club een groot tekort opgeleverd. Het moest anders. Twintig ondernemers uit de regio richtten een bv op voor de horeca, waarvan Paauw ook directeur is. “Want ook de horeca is onderdeel van het ecosysteem. Met een pachter gaat het soms goed, maar heel vaak niet. Na drie of vier jaar ontstaat dan frictie en wrijving. Daarom zijn wij op deze constructie uitgekomen.” Hij heeft daardoor eveneens grip op dit belangrijke element voor een golfclub. “Golf kan niet bestaan zonder horeca en de horeca kan niet bestaan zonder golf. Wij verkopen golfgeluk: de combinatie van sport en sociaal. Iedereen bepaalt voor zichzelf wat golfgeluk is, maar de club is de verbindende factor. Voor de een gaat het om goed spelen, voor een ander is dat een prettige dag met leuke mensen en dat gebeurt voor een belangrijk deel in het clubhuis. Het is aan ons om dit te faciliteren.”

Open voor andere doelgroepen

Om de exploitatie rond te krijgen, richt de horeca zich eveneens op andere doelgroepen. De businessclub telt inmiddels 110 bedrijven. Deze zakelijke activiteiten en evenementen leveren noodzakelijke omzet op. Vergaderfaciliteiten trekken nieuwe bedrijven. De club wil verder zichtbaar zijn in Zwolle en was daarom dit jaar, en ook komende jaren, gastheer van de traditionele haringparty van de stad die ruim 700 bezoekers trok. “Zo laten we zien dat we meer zijn dan alleen een golfbaan”, aldus Paauw, die vindt dat de horeca ook nog veel meer zou kunnen profiteren van de ligging in een recreatiegebied, waar op een zonnige dag honderden mensen rondfietsen. “Nog te weinig mensen slaan af om hier een drankje te komen drinken. Dat heeft te maken met het imago van golf, waaraan gelukkig gewerkt wordt. Maar ook de hoge trap naar het clubhuis en dat het terras niet zichtbaar is, helpen niet. We moeten zorgen dat mensen een positieve ervaring krijgen bij ons, dan vertelt het zich wel voort.”

Hogere eisen aan gastvrijheid

Paauw verruilde een commerciële baan voor een verenigingsbaan. “De dynamiek is heel anders”, heeft hij de afgelopen drie jaar ervaren. “Als we op de Drentsche een goed idee hadden, dan keken we of daar geld voor was en gingen we het doen. Bij een vereniging moet je ook politiek bedrijven om de mensen mee te krijgen. Er zijn meer mensen betrokken bij de besluitvorming. Dat gaat soms wat stroperig en vraagt geduld. En vrijwilligers spelen een belangrijke rol. Die moet je koesteren. Samen maken we de club, daar hebben we bewust voor gekozen. Maar ik zie ook dat de wereld verandert, dat je als club niet zonder professionalisering kan in de huidige consumptiemaatschappij die steeds hogere eisen stelt aan gastvrijheid. Het is prettig dat ik de ervaring vanuit een professionele organisatie mee heb kunnen nemen en mooi om te zien hoe deze club zich ontwikkelt, zonder dat het verenigingskarakter verloren gaat en dat is te danken aan de inzet en betrokkenheid van vele vrijwilligers.”

Bestuur met visie

Wat is zijn indruk van de professionalisering van de golfbranche? Hij merkt dat meer verenigingen een manager aanstellen en vindt dat een positieve trend. Maar het mag van hem best nog omvangrijker en sneller gaan. En met alleen een manager ben je er nog niet, stelt Paauw. “Een manager kan zaken in beweging zetten, maar daar hoort een professioneel team bij. “Ik vind dat je de golfschool in eigen beheer moet nemen. Een stap die je moet durven maken als club. Zet op alle posities waar het gaat om het faciliteren van de golfer goede mensen. De baan kan er geweldig bij liggen, de faciliteiten kunnen fantastisch zijn, maar als de golfer niet vriendelijk geholpen wordt of niet de juiste aandacht krijgt, dan heeft hij geen fijne ervaring. Die zachte kant moet je goed voor elkaar hebben als club.”

En dat begint met een bestuur met visie, besluit Paauw. “Tijdens de eerste coronalockdown hadden wij de tijd om beleid te maken en onze visie te ontwikkelen met elkaar. We hebben die tijd toen goed besteed.”

Slagvaardig inspelen op nieuwe ontwikkelingen

Joost Poppe is vanaf de start werkzaam bij Golf- en Businessclub De Scherpenbergh in Lieren en maakte in die 25 jaar goede en minder goede tijden mee. De basis van het concept bleef hetzelfde, maar dankzij een professionele structuur kon de commerciële golfbaan altijd slagvaardig inspelen op nieuwe ontwikkelingen, vertelt de algemeen manager. “We kunnen snel schakelen en beslissingen nemen als dat nodig is.” Specialiteit als businessclub is de organisatie en uitvoering van golfdagen. “Bedrijven die bij ons een evenement of een golfdag willen organiseren, hoeven niet eerst een baan te reserveren en afspraken te maken met een horeca-exploitant. Wij hebben alle faciliteiten in huis en kunnen daarvoor in één keer een voorstel op maat maken. Ook de kwaliteit van de horeca hebben we in eigen hand. Daar stellen we hoge eisen aan. Ons restaurant is een belangrijke visitekaartje bij de werving van golfers en trekt veel mensen uit de omgeving.

De lijnen tussen alle teams zijn kort, ook met de vereniging waarvan Poppe secretaris is en waarvoor de activiteiten geregeld worden door een medewerker die in dienst is van De Scherpenbergh. De ervaren manager was zelf jaren actief als golfprofessional en ontwikkelde ook zijn horecakennis. “We overleggen regelmatig en zorgen dat alle teams complementair aan elkaar zijn. Het bedrijfsresultaat is belangrijk, maar de kwaliteit van de service voor leden en gasten staat voorop.” Poppe heeft via de Vereniging van Golfclub Managers (VVGM) regelmatig contact met collega’s. “We hebben een groepsapp waarin informatie en kennis gedeeld wordt. Dan merk je dat er veel onderlinge verschillen zijn. Het is goed dat ook meer verenigingen een manager aanstellen. Een bestuur kan zich daardoor bezighouden met besturen van de club en de dagelijkse leiding en communicatie overlaten aan een professional. Dat past beter bij de kapitaalintensieve activiteiten op een golfbaan. Je merkt die professionalisering ook aan hoe clubs omgaan met nieuwe ontwikkelingen en producten die de NGF ontwikkelt voor bijvoorbeeld de noodzakelijke verjonging van de sport. Een manager kan dat soort zaken oppakken.

Ga naar de hoofdpagina Golfbaanexploitatie en -management.