Inhoud caddie

Welcome to the club geeft Crossmoor vliegende start

17 augustus 2023

Golf en Countryclub Crossmoor sloot zich aan bij de Welcome to the club-campagne. Voor de club het begin van een andere manier van denken, aldus de voorzitter. En het effect is al merkbaar: tientallen boekingen voor Golfstart na een drukbezochte Probeer Golf-dag.

De belangstelling overtrof zelfs de hoge verwachtingen van Vincent Nies, sinds drie jaar voorzitter van de 650 leden tellende Golf en Countryclub Crossmoor. Ruim tweehonderd bezoekers kwamen begin juni naar de Probeer Golf-dag op de baan in Midden-Limburg. De open dag was voor Crossmoor de start van Welcome to the club. De herkenbare huisstijl van de campagne was overal zichtbaar in de versieringen rond en op het complex. Bezoekers werden daar gastvrij ontvangen met koffie en echte Weerter vlaai, en konden vervolgens deelnemen aan rondleidingen en clinics. De gasten bleven deze zonnige lentemiddag nog lang hangen op het fraaie terras. Hun kennismaking met de vereniging en de golfbaan was een groot succes. “Alles klopte die dag”, zegt Nies.

Andere manier van denken

Aan de geslaagde open dag ging een lange en grondige voorbereiding vooraf. Die begon met het omarmen van de Welcome to the club-campagne. “Daarmee hebben we een andere manier van denken teweeggebracht binnen alle geledingen”, stelt Nies. “Dat is hard nodig om de club toekomstbestendig te maken. Daar waren we al mee bezig. Want net als andere clubs zien wij de uitdagingen van de vergrijzing, begroeten we graag meer vrouwen en werkte het elitaire imago in het verleden niet in ons voordeel.”

Baaneigenaar overtuigen

Cruciaal voor de omwenteling op Crossmoor was volgens Nies de baaneigenaar overtuigen van de noodzaak van deelname aan de campagne. “Wanneer je de baaneigenaar niet meekrijgt kun je nog zoveel willen, maar dan lukt het niet. Als je het doet, moet je het goed doen en dat vereist een behoorlijke investering. We hadden goede argumenten en kregen gelukkig uiteindelijk alle medewerking. Maar ik hoor ook van collega-bestuurders van andere banen dat zij daar helaas niet in slaagden.”

Leden zijn je beste ambassadeurs en zij kunnen familie en vrienden aanmoedigen om zich in te schrijven voor de open dag.

Leden meenemen

De bestaande leden van de vereniging werden vanaf het eerste moment meegenomen in het verhaal van de campagne. Ook zij moeten zich thuis voelen. De club maakte daarbij optimaal gebruik van de campagnematerialen die de NGF beschikbaar stelt op ngf.nl/welcome. Het enthousiasme van het bestuur sloeg over. “Leden zijn je beste ambassadeurs en zij kunnen familie en vrienden aanmoedigen om zich in te schrijven voor de open dag.” Bovendien meldden meer dan 25 leden zich aan als vrijwilliger voor de open dag. “Dan kun je iemand de sfeer van de vereniging laten ervaren. Onze leden gaven bezoekers met hun attente houding die dag het gevoel dat ze welkom zijn bij onze club. Want let op: wanneer je gastvrijheid luid aanprijst maar in de praktijk niet waarmaakt, kan zo’n open dag ook ongelooflijk tegen je werken.”      

Posters en spandoeken

Het kan haast niemand in Weert en omgeving ontgaan zijn dat de golfbaan begin juni 2023 haar deuren opende voor nieuwkomers. Naast het gebruik van aansprekend beeldmateriaal en andere campagne-uitingen op de eigen site, liet de club zelf posters en grote spandoeken maken in de huisstijl van Welcome to the club. Die waren in aanloop naar de Probeer Golf-dag overal in de stad zichtbaar. Met een campagne in twee populaire huis-aan-huisbladen werd het evenement onder de aandacht gebracht van potentiële golfers in de regio. In een advertorial en een groot interview werd toegelicht wat bezoekers die dag konden verwachten en uitgedragen hoe toegankelijk de golfsport voor iedereen is. Ook de social media-kanalen werden voor de promotie ingezet.

Effectiviteit social media

De receptie vroeg bij binnenkomst of zij een e-mailadres mochten noteren en informeerde bij de ruim tweehonderd gasten hoe zij tot hun bezoek gekomen waren. Met die informatie kreeg de club inzicht in de effectiviteit van de gebruikte mediakanalen. Mond-tot-mondreclame werd veel genoemd, maar veruit de meerderheid van de bezoekers gaf aan via social media kennis genomen te hebben van de open dag. “Anders dan wij vooraf hadden ingeschat”, erkent Nies. “We hadden meer verwacht van de bladen. Maar social media hebben een grote impact, zo bleek duidelijk.”

Aftersales

Na afloop kregen de gasten een goodiebag mee naar huis. Met daarin onder meer alle informatie over Golfstart en, voor de mensen die al een handicap hadden, een aanbod voor een proeflidmaatschap. Bezoekers die dat wilden, konden zich die middag direct inschrijven bij de receptie. En dat gebeurde ook. Tien dagen later ontvingen de deelnemers een mail van de club als een herinnering aan het bezoek aan de open dag. En met de vraag of zij wellicht geïnteresseerd waren in deelname aan Golfstart of het proeflidmaatschap.

Aanmeldingen Golfstart

De open dag resulteerde in zes proeflidmaatschappen en 52 boekingen voor Golfstart. “Dit zijn allemaal mensen die zich vooraf aangemeld hadden en die dus zélf de stap zetten om kennis te maken met de golfsport en onze vereniging. Aan ons nu de taak om deze beginners optimaal te faciliteren en over te brengen dat golf een geweldige sport is. Na enkele lessen is het nog te vroeg om conclusies te trekken, maar de eerste indrukken van onze pros zijn positief. We houden als club ook de vinger aan de pols tijdens de lessenreeks. Want misschien kunnen we nog op tijd iets betekenen als cursisten dreigen af te haken. Binnenkort overleggen we over de begeleiding en het vervolgaanbod dat we deze golfstarters in het najaar kunnen bieden.”         

Dit is pas het begin

De open dag in juni was immers pas de start, benadrukt de voorzitter nogmaals. Nu is het zaak de ingezette koers enthousiast te vervolgen. “We blijven Golfstart promoten en een breed aanbod aan cursussen inplannen op het platform. We gaan verder met Welcome to the club en blijven onze leden daarover informeren via de nieuwsbrief. In het najaar willen we nog een open dag organiseren. Dan willen we ook uitdragen dat golfers bij ons zonder enige vorm van reserveren kunnen spelen. Die mogelijkheid maakt onze baan erg aantrekkelijk.”

Samen ondersteunen

De grote toeloop op de Probeer Golf-dag in Weert en de tientallen aanmeldingen voor Golfstart die daar direct uit voortkwamen, tonen volgens Nies aan dat we met de juiste aanpak nog veel nieuwe golfers voor de sport kunnen winnen. “Ik vind daarom dat wij als clubs initiatieven van de NGF gezamenlijk moeten ondersteunen. Daarin moet je niet selectief te werk gaan. Ik zou clubs zelfs willen aansporen: doe mee! Want als al die banen en clubs zich committeren aan een grote campagne als Welcome to the club, waar we allemaal aan meebetalen, dan profiteren we daar ook allemaal van. Wij ervaren het nu. Mits je bereid bent om het goed op te pakken.”
  • Golfclub Crossmoor bracht foto’s en bewegend beeld samen om een impressie te geven van de Probeer Golfdag van 10 juni. Bekijk de video hier.
  • Het laatste nieuws en alle informatie over de Welcome to the club-campagne vind je hier.

Ga naar de hoofdpagina Best practices.