Inhoud caddie

Werving De Gelpenberg leidt tot forse ledengroei

21 november 2019

Drentse Golfclub De Gelpenberg geeft werving en behoud een prominentere rol en verwelkomt daardoor de laatste twee jaar veel nieuwe én jongere leden.

“Nu komen ze soms gewoon binnenlopen en vragen ‘Mag ik lid worden’ Ik viel bijna van mijn stoel van verbazing toen ik dat hoorde, want dat heb ik de laatste vijf jaar niet meegemaakt.” Clubmanager Ellen Kroes beschrijft de positieve uitwerking van de nieuwe aanpak die zij ook in cijfers kan uitdrukken: in 2018 kwamen er 175 nieuwe leden bij en ook in 2019 vertoont het ledenbestand opnieuw substantiële groei. De Gelpenberg weet bovendien golfers in de begeerde leeftijdscategorie van dertig tot vijftig jaar te verleiden met een aantrekkelijk lidmaatschapstarief.

Er moest ook wat gebeuren om het voortbestaan van de bijna vijftigjarige club uit Aalden te verzekeren, erkent Kroes. Onder de leden drong dat besef eveneens door. Nog niet zo lang geleden daalde het ledenaantal tot onder de 500, terwijl de gemiddelde leeftijd verder toenam. 

"De Gelpenberg weet golfers in de leeftijdscategorie van dertig tot vijftig jaar te verleiden"

Focus op werving

Een nieuw bestuur zette twee jaar terug nadrukkelijk in op ledenwerving en -behoud. Daarvoor werd extra financiële ruimte gecreëerd in de begroting. Zo stelde de club een sales- en eventmanager aan die zich - met succes - volledig focust op de werving van nieuwe leden. Hij gaf de businessclub binnen een jaar een geweldige impuls. “Hiermee boren we weer een heel nieuw netwerk aan van jongere werkenden”, zegt Kroes. “We zijn daarnaast een partnerschip aangegaan met twee grote partijen in de regio: FC Emmen en regionale omroep RTV Drenthe.” Sponsoren van de populaire eredivisionist kunnen op laagdrempelige wijze met golf kennismaken en handicap 54 halen. 

Organiseer ook in de wintermaanden golfactiviteiten voor je nieuwe leden

Vorig jaar lanceerde De Gelpenberg Starten met Golf, een traject dat een zelfde opzet kent als het landelijke platform Golfstart. Voor deze groep beginnende golfers heeft de vereniging ook een par-3-challenge opgezet. De animo voor dat experiment was direct groot en is inmiddels een vaste waarde op De Gelpenberg. Deelnemers krijgen op woensdagavond training of les in spel- en etiquetteregels, altijd gevolgd door een wedstrijd op de par-3-baan en een gezellige afsluiting in het clubhuis. De progressie bij de deelnemers is goed merkbaar, want de scores worden steeds beter.

"We zetten de deuren ook open om te laten zien hoe mooi het hier is".

Deze winter zetten we de par-3-challenge voort op zaterdagmiddag. Ook als de baan dicht is, organiseren we een activiteit in het clubhuis zoals een puttwedstrijd of chiples. Of we plannen een voedings- of regelavond op tijdstippen die geschikt zijn voor deze werkende doelgroep. Het maakt niet uit wat je doet, als je maar iets organiseert om de mensen tijdens de wintermaanden actief te houden waardoor ze in april weer komen. 

Ongedwongen kennismaking

“We zetten de deuren ook open om te laten zien hoe mooi het hier is”, vervolgt Kroes. Zo fungeerde De Gelpenberg als stempelpost voor de Drentse fietsvierdaagse. De weg naar een stempel leidde voor de tweeduizend deelnemers langs de oefenfaciliteiten. “Mensen die enthousiast reageerden nodigden we uit voor een golfclinic. En onlangs hadden we een grote paddenstoelenwerkgroep op bezoek. Die mensen weten helemaal niet wat golf is, maar zien tijdens hun zoektocht naar paddenstoelen golfers op onze baan en raken misschien geïnteresseerd. Een volgende keer informeer ik of ze belangstelling hebben voor een clinic. Op die manier laten we nieuwe doelgroepen op een ongedwongen manier de golfbaan ervaren. Je moet eerst zaaien en het is hard werken, maar daar worden we voor beloond. 

Band met de gemeente 

Ook de medewerkers van de gemeente Coevorden werden uitgenodigd voor een clinic. Het leverde een goede band op met de gemeente en die biedt nieuwe kansen. “Ik las dat de levensverwachting na 65 jaar in Coevorden het laagst is van Drenthe. Die mensen moeten dus meer in beweging komen. Dat kan bij ons. We bekijken nu met de gemeente hoe we dat samen kunnen gaan realiseren. 

Nieuwkomers integreren

Dankzij de instroom van nieuwe leden verbeterde de financiële slagkracht van de vereniging. Het maakte enkele cruciale investeringen mogelijk: nieuwe beregening, een parkeerplaats die beter past bij het imago en een upgrade van het clubhuis, waarin ook de bedrijfsleden en nieuwe generaties golfers zich thuis kunnen voelen. Alles is binnen één jaar gerealiseerd. “We zijn blij met de jongere bestuurders die durven ondernemen, openstaan voor nieuwe initiatieven en goed communiceren naar de leden. Dan zie je dat het allemaal gaat lopen en we weer nieuwe leden over de vloer krijgen. 

"Werving is de eerste stap".

Maar, benadrukt Kroes, werving is pas de eerste stap. Uit ledencijfers van de NGF blijkt immers dat 60 procent van de beginnende golfers binnen twee jaar stopt. “Nu moeten we daarom voldoende aandacht aan de nieuwkomers besteden. Ze verder opleiden en integreren in de club. Actief informeren naar hun wensen en die behoeften vervolgens faciliteren. We moeten er samen voor zorgen dat ze lid blijven en het hier zo leuk vinden dat ze ambassadeur worden. 

Ga naar de hoofdpagina Best practices op het gebied van ledenwerving en -behoud.