Inhoud caddie

Welcome to the club!

150 clubs hebben zich aangesloten bij de Welcome to the club-campagne. Deze groots opgezette campagne heeft als doel de golfsport toegankelijker en daarmee toekomstbestendig te maken.

Ben je golfer? Ga dan naar golfstart.golf.nl. Ben je vertegenwoordiger van een club of baan, lees dan verder. 

Golf is een fantastische sport met unieke aspecten die we graag willen delen met golfers en niet-golfers via de Welcome to the club-campagne die op 15 mei 2023 is begonnen. De campagne moet een beweging in gang zetten waarbij de huidige leden zich thuis voelen en nieuwe leden zich welkom voelen.  

De campagne is in 2023 begonnen met 125 clubs. In 2024 zijn er clubs bijgekomen waardoor het totaal nu 150 is. Met meer deelnemende clubs kunnen we nog een groter draagvlak creëren, bereiken we meer potentiële golfers en wordt beginnen met golf nog toegankelijker. Wil je ook meedoen aan de Welcome to the Club-campagne? Neem dan contact op via welcometotheclub@ngf.nl. De campagne loopt tot en met 2026.

Het laatste nieuws

  • Wil je een nieuwe Welcome to the club-vlag of -banier, meer golfmagazines met Miss Montreal of de flyer “Welkom in golf” ontvangen? Dan kun je je verzoek mailen naar welcometotheclub@ngf.nl.
  • Op woensdag 30 april organiseren we van 14.00 tot 15.00 uur een online webinar over de widget voor het Golfstart-platform. In deze sessie vertellen we je wat een widget is, hoe deze werkt, hoe je deze kunt inzetten als club of baan en waar de widget allemaal te zien gaat zijn. Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar welcometotheclub@ngf.nl. Vermeld hierbij de naam van je club en de namen van de personen die aanwezig zullen zijn.
  • Wil je meer jeugd op je club of baan en een aanbod op maat maken dat aansluit op de wensen van deze groep? Bekijk dan het webinar Golfstart: alles over jouw jeugdaanbod!
  • Op 10 april is de eerste promotieflight van 2025 begonnen. Van april tot november zijn we volop actief met de campagne via SEO (leuke content via onze website) en SEA (zoals adverteren via Google). Daarnaast werken we ook dit jaar met drie promotieflights, waarbij we inzetten op extra zichtbaarheid via print, tv en activaties in samenwerking met andere merken en bladen. Flight 1: 10 april - 5 mei. Flight 2: 9 juni - 7 juli. Flight 3: 11 augustus - 22 september.
  • Zorg ervoor dat je een breed aanbod op Golfstart hebt staan, zodat beginners hun start in golf minstens drie maanden vooruit kunnen plannen bij jouw club of baan. Door het plaatsen van een breed aanbod aan cursussen en lessen vergroot je jouw zichtbaarheid en bereik je meer beginnende golfers.
  • Heb je je aanbod goed vooruit gepland, maar lopen de inschrijvingen nog niet zoals verwacht? Wil je meer informatie over het werven van nieuwe golfers of tips en tricks om je aanbod beter onder de aandacht te brengen? Stuur dan een mailtje naar Lisa van Kampen (lisa.vankampen@ngf.nl). Zij komt graag bij je langs om samen te kijken waar mogelijke verbeteringen liggen.
  • Op donderdag 1 mei van 16.00 tot 17.00 uur is er een informatiesessie over de campagne 'Dat doen we natuurlijk'. Golfbanen zijn bijzondere plekken waar flora en fauna beschermd en versterkt worden. Voor golfers is dit vanzelfsprekend, maar voor veel anderen is het onbekend. Met de campagne 'Dat doen we natuurlijk' willen we samen met clubs, banen en partnerorganisaties laten zien hoe belangrijk natuurbescherming in de golfwereld is. Lees hier meer. 
  • Clubs hebben op 3 april 2025 het mediaplan ontvangen. Hierin staat hoe we golf dit jaar gaan promoten. We maken gebruik van diverse mediakanalen, zoals sociale media, podcasts, influencers, evenementen en print om onze boodschap te verspreiden. Dit jaar ligt de focus op inspirerende verhalen over golf, zoals golf als familiesport, golf als sport voor zowel inspanning als ontspanning, de fijne en natuurlijke omgeving van golfbanen en nog veel meer.
  • Indebuurt.nl is het nummer-1 lokale nieuwsplatform voor iedereen die op de hoogte wil blijven van leuke activiteiten in de buurt. Welcome to the club gaat samenwerken met Indebuurt om golf via dit platform onder de aandacht te brengen van potentiële golfers. Vanaf de eerste flight zal het aanbod van golflessen en -cursussen via het Golfstart-platform onder meer hier worden gepromoot, verdeeld over 36 regio's in Nederland. Plan je aanbod vooruit om vanaf het eerste moment te profiteren van de kracht van lokale promotie via Indebuurt. Voor de regio’s waarbij het aanbod van golf niet op een Indebuurt-pagina komt te staan, wordt het aanbod op het Golfstart-platform via andere kanalen door ons onder de aandacht gebracht.
  • Alle eerste contactpersonen van de campagne hebben in 2024 toegang gekregen tot de Spicelab Postertool (voorheen URD Solutions). Dit is een marketingtool die speciaal voor Welcome to the club is ingericht. Via de tool kunnen allerlei materialen worden gemaakt (zoals vlaggen, bierviltjes, posters, socialmedia-posts). Hiermee kunnen clubs hun aanbod en evenementen promoten. In 2025 zullen er mogelijk extra middelen aan de postertool toegevoegd worden. Ideeën hiervoor zijn welkom.
  • Om clubleden te informeren over de Welcome to the club-campagne hebben we een one-pager met achtergrondinformatie over de campagne gemaakt. De one-pager kan worden uitgedeeld op een vergadering, bijeenkomst of bij de receptie van de club worden neergelegd. Klik hier om de one-pager met achtergrondinformatie te downloaden.
  • In de campagne-manual vind je meer achtergrondinformatie en de huisstijl van Welcome to the club. Met deze informatie kun je als club je eigen (commerciële) materialen maken. Ook staan er voorbeelden in over hoe je in de stijl van de campagne communiceert met bestaande leden en nieuwe (potentiële) golfers.
  • Via deze link zijn campagnebeelden en andere uitingen te downloaden. Deel de Welcome to the club-uitingen via je eigen kanalen om het bereik van de campagne verder te vergroten. Vergeet daarbij niet om de NGF en GOLF.NL te taggen en hashtags te gebruiken (#welcometotheclub #welcome #golf #beterwordthetnietbuiten #golfnl #sport #ngf #golfclub). Door het taggen en het gebruik van de hashtags kunnen we jullie en de campagne volgen en ondersteunen. Bij de materialen zit ook een template om je eigen flyers te maken. Hiermee kun je bijvoorbeeld je eigen Welcome to the club-activiteiten te promoten.

Over de Welcome to the Club-campagne

De NGF zet in op de ontwikkeling en een duurzame groei van de vierde sport in Nederland. We focussen ons op een gezonde golfsport op de lange termijn door het verjongen van de sport en meer vrouwen van de sport te laten genieten. In de Welcome to the club-campagne gaan we spelen met de vooroordelen rondom golf. We zetten ons niet af tegen het stereotype, maar laten zien dat golf er is voor een breder publiek. Daarbij tonen we wat golf allemaal voor moois te bieden heeft. Het gaat niet om leeftijd, gender, uiterlijk vertoon of hoe vermogend je bent. Golf gaat om plezier uit de sport te halen, op jouw manier.

We hebben de lat hoog gelegd en ambitieuze doelstellingen bepaald voor deze campagne en de komende jaren. Dat moet ook wel, want voor een gezonde golfsport op de lange termijn is nu drastische actie nodig.

  • 40% van de golfpopulatie is in 2030 tussen de 25-50 jaar oud. In 2021 was dat nog 32% en het zal nu nauwelijks anders zijn.
  • 40% van de golfpopulatie is in 2030 vrouw. Dat is nu 32%.
  • 29% van de niet-golfer tussen de 25-50 jaar heeft een intentie om te gaan golfen in 2023. In 2021 was dat 27%.

Hieronder staan twee presentaties met meer informatie over de Welcome to the club-campagne. Verderop vind je ook een lijst met antwoorden op veelgestelde vragen.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen of wil je graag meer informatie ontvangen, stuur dan een mail naar welcometotheclub@ngf.nl.

Veelgestelde vragen

Alle deelnemende clubs ontvangen een (online) clubpakket. Een clubpakket bestaat uit een vlag/banier, een bord en extra zichtbaarheid in de club. Ook ontwikkelen we een inspiratietoolkit met voorbeelden hoe clubs zelf 'Welcome to the club' kunnen verwerken in hun eigen communicatie en andere uitingen.

 

De groots opgezette Welcome to the club-campagne heeft als doel de golfsport toegankelijker, en daarmee toekomstbestendig, te maken. De campagne moet een beweging in gang zetten, die zal leiden tot een democratisering van de golfsport. Een golfsport waarin iedereen zich welkom voelt: jong, oud, man en vrouw. Waarin huidige leden zich thuis en nieuwe leden zich welkom voelen.

Lees verder.

 Welcome to the club golf